Tijdelijk documentnummer aanvragen
Sinds 1 januari 2014 is door de RDW het kentekencard geïntroduceerd. Hiermee veranderen belangrijke processen omtrent de vrijwaring, tenaamstelling, demontage en export van voertuigen. Voor alle voertuigen die zowel vóór of na deze datum in je bedrijfsvoorraad zijn opgenomen moet er een tijdelijk documentnummer en tenaamstellingscode aangevraagd worden bij het wisselen van eigenaar.
Bij het uitvoeren of overschrijven van een voertuig zonder geldige kentekencard, heb je in enkele gevallen een tijdelijk documentnummer nodig. Dit documentnummer is in principe een tijdelijke kentekencard. Je kunt alleen een tijdelijk documentnummer aanvragen als het voertuig in bedrijfsvoorraad is opgenomen. Wij kunnen je helpen bij het aanvragen van tijdelijke kentekens.
Registratie bij de RDW
Om een tijdelijk documentnummer aan te vragen, moet je als zakelijke of erkenninghouder geregistreerd zijn bij de RDW. Ben je dit niet, dan moet dit eerst geregeld worden.
Tijdelijk documentnummer aanvragen
Als je zelf een documentnummer aan wilt vragen, volg dan onderstaande stappen:
- Ga op de RDW website naar ‘Tijdelijk documentnummer en tenaamstellingscode aanvragen’.
- Je voert het kenteken en de meldcode (de laatste vier cijfers van het voertuigidentificatienummer) van het voertuig in. En ook je e-mailadres wanneer je het document ook per mail wilt ontvangen.
- Geef na controle akkoord voor de getoonde gegevens.
- Het systeem verwerkt de aanvraag.
- Als de aanvraag verwerkt is, zie je een link naar de ‘Orderhistorie’. Via de link kun je het tijdelijk documentnummer downloaden en uitprinten. Op het document staat ook de tenaamstellingscode.
- Neem deze print mee naar het kentekenloket of een erkend bedrijf.
Wanneer heb je een tijdelijk documentnummer nodig?
Het tijdelijk documentnummer heb je nodig in een aantal situaties. Bijvoorbeeld wanneer je:
- Een voertuig aan een ander erkend bedrijf gaat verkopen, maar je hebt geen geldige kentekencard.
- De koper van het voertuig zelf de tenaamstelling bij een kentekenloket wilt laten regelen (zonder geldig kentekencard).
- Een koper met een buitenlands legitimatiebewijs zelf de tenaamstelling van een voertuig bij een RDW-keuringsstation wilt laten regelen (zonder geldig kentekencard).
- Zelf een voertuig voor uitvoer koopt. In dat geval heb je het tijdelijk documentnummer nodig om het voertuig voor uitvoer af te kunnen melden bij het RDW. De kentekencard of kentekenbewijs deel IA en IB heb je dan wel nodig om het voertuig te registreren in een ander EU-land.
- Een voertuig hebt ingevoerd dat nooit eerder tenaamb gesteld is in Nederland.
- Er een leasecontract verbroken wordt en het voertuig moet worden overgeschreven.
Let op: het tijdelijk documentnummer kan slechts één keer worden gebruikt en is alleen geldig wanneer het voertuig nog in dezelfde voorraad/op dezelfde naam staat als het moment waarop de code is aangevraagd. Voor iedere transactie rondom eigenaarswisselingen moet dus een nieuwe code worden aangevraagd. Bovenstaande regel geldt ook voor de tenaamstellingscode. Over deze code lees je hieronder meer.
Tenaamstellingscode
De tenaamstellingscode is de unieke 9-cijferige code die hoort bij een kentekencard. Omdat een tijdelijk documentnummer in principe een kentekencard is, ontvang je daarom ook een tenaamstellingscode bij aanvraag. Je hebt deze tenaamstellingscode nodig wanneer je het voertuig op naam van een andere eigenaar overschrijft, als je een schorsing van het kenteken aanvraagt, als je het kenteken laat opheffen bij het kentekenloket of je het voertuig laat slopen.
Leave a Comments